Veelgestelde Vragen

Ja, ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dat betekent dat de schade die ik maak vergoed wordt. Gelukkig heb ik dat nog nooit nodig gehad en ik werk expres niet met vuur.

Reistijd
Veel tijd kosten de kilometers die ik rijd. Je bent snel 15 minuten kwijt voor een optreden in de buurt en ik rijd regelmatig 2 uur om ergens in het land op te treden. Niet alleen heb je die reistijd vooraf, ik moet ook nog weer terug. Die tijd vergeten aanvragers wel eens.

Autokosten
Een auto is niet goedkoop, dus zit in mijn tarief altijd een vergoeding voor de auto verwerkt. Om kostendekkend te zijn, moet ik € 0,35 per kilometer rekenen inclusief btw. Mijn tarieven zijn zo dat de eerste 75 km. sowieso bij de prijs inzitten.

Opbouwtijd
Vooraf bepaal ik welke acts ik ga doen, check welke acts ik bij een vorig optreden heb gedaan (dat houd ik bij) en zet alles klaar. Afhankelijk van de voorstelling en het type publiek ben ik gemiddeld 30 tot 60 minuten bezig met alles klaarzetten en inpakken. Want voor en na een optreden moeten de spullen natuurlijk in- en uitgeladen worden. De grap die veel mensen maken gaat helaas niet op: “Dat goochel je toch zo in je bus?”

Deze tijd zit bij de prijs in. Ik noem het onzichtbare tijd. Daarom reken ik per optreden en niet per uur.

Licht- en geluidsapparatuur
Ik heb altijd een geluidsinstallatie bij me. Die heeft af en toe onderhoud nodig. Zo moet mijn mobiele installatie om de 2 jaar een nieuwe accu (€ 75). Ook andere apparatuur gaat wel eens kapot en moet vervangen worden. Dit soort afschrijvingskosten / onderhoud vindt u terug in mijn tarieven.

Microfoons
Ik gebruik altijd een draadloze microfoon. Hierdoor heb ik beide handen vrij voor de trucs. Hiervoor heb ik een Sennheiser set met een handige draagbeugel aan het oor. Voor reserve heb ik altijd een 2e set bij me. De afschrijving op mijn microfoons is een klein onderdeel van het tarief dat ik vraag.

Oefentijd
Klanten vergeten vaak dat ik niet alleen nieuwe spullen moet maken of kopen, ik moet ook oefenen. Zoals een cabaretier elke nieuwe voorstelling moet repeteren, zo moet ik elke nieuwe voorstelling ook repeteren. Losse trucs moet ik heel goed oefenen voordat ik ze kan doen voor publiek.

Al met al ben je per jaar toch zeker een aantal weken zoet met het instuderen en uitproberen van nieuw materiaal. Ook dat ziet u terug in mijn ‘uurtarief’.

Ontwikkelen van nieuwe acts
Tijdens aanvragen krijg ik nog wel eens te horen: “Reken je zoveel per uur?” Mensen vergeten dat ik natuurlijk veel tijd kwijt ben met het ontwikkelen van nieuw materiaal.

Ten eerste wilt u niet dat ik met dezelfde trucs en grappen kom als andere entertainers.
Ten tweede moet ik zorgen dat mijn voorstellingen niet ‘verouderen’ en gedateerd worden. Qua verhaal, kleurgebruik, etc.

Wat u dus terugziet in mijn uurtarief is een deel van de tijd die ik niet in rekening kan brengen.

De kosten om u als klant te krijgen
De website die u nu bezoekt is onderdeel van de reclame die ik maak. Deze website moet betaald worden. Ook geef ik veel visitekaartjes uit (drukwerk) en stuur ik klanten elke maand een nieuwsbrief. Het maken van deze nieuwsbrief en het versturen kosten natuurlijk tijd en geld. Dat zit ook in mijn ‘uurtarief’.

En dan heb ik nog veel meer uitgaven aan reclame die ik niet genoemd heb. U betaald niet alleen voor het optreden zelf, ook voor de kosten die ik moet maken om u als klant te krijgen!

Mijn agenda loopt 2-3 maand van tevoren vol. Sommige data zijn zeer geliefd, sommige weken zijn wat rustiger. Vandaar dat ik u aanraad om een datum geheel vrijblijvend te reserveren. Gaat het optreden door, dan weet u zeker dat de datum nog beschikbaar is. Gaat het niet door, dan streep ik de datum uit mijn agenda zonder verplichtingen.

Krijg ik een tweede aanvraag voor een gereserveerde datum, neem ik eerst contact met u op. Pas dan moet er definitief wel of niet geboekt worden.

In principe betalen mijn klanten achteraf. Dat heeft te maken met mijn garantie: “Niet 100% tevreden = niet betalen!” Daar hoort bij dat ik de factuur achteraf overhandig als de klant helemaal tevreden is. De betalings-termijn is maximaal 2 weken.

Wanneer wordt er vooraf betaald?
Sommige klanten regelen liever alles vooraf, ook de betalingen. Bij andere klanten geldt een standaard betalingstermijn van 6 weken of nog meer. Als dat een ‘vaststaand’ gegeven is, stuur ik de factuur eerder.

In gevallen van maatwerk heb ik soms kosten of moet ik andere collega’s inhuren. In die gevallen wordt een deel vooraf betaald. Of achteraf, maar dan met een betalingstermijn van maximaal 7 dagen. Zodat ik mijn collega’s of leveranciers snel kan betalen

Dat ligt aan de opdracht. Voor zakelijke evenementen en maatwerk probeer ik altijd langs te komen voor een kennismakingsgesprek en demonstratie.

Gaat het om een 'standaard' optreden, dan reken ik een apart tarief.

Voor bruiloften komen mensen vaak bij mij langs.

Nauwelijks. Ik gebruik natuurlijk voorwerpen die collega’s ook gebruiken zoals kaarten of touw. Maar daar probeer ik altijd mijn eigen draai aan te geven. Verder maak ik veel dingen zelf, waardoor ik acts heb die andere goochelaars niet doen.

U betaalt bij een entertainer dan ook niet alleen voor de tijd die hij/zij optreedt, u betaalt ook voor het ontwikkelen en oefenen van originele acts. Daarom is een originele artiest duurder dan een ‘cover-artiest’. Het verschil is dat uw gasten iets unieks beleven dat ze nog heel lang zullen herinneren

Ik vind dat je iedereen met respect hoort te behandelen. Ongeacht huidskleur of afkomst. Voor mij zijn gasten gelijkwaardig en ik probeer iedereen te laten genieten. Uiteraard houd ik daarbij rekening met eventuele culturele verschillen.

Verder spreek ik vloeiend Engels en Duits en zie ik mezelf als een gastheer namens het bedrijf waarvoor ik optreed.

Download de Brochure die bij u past. Daarin staat meer informatie, waaronder 9 zekerheden + 1 harde garantie: "Niet 100% tevreden = Niet betalen!"

Hebt u weinig ervaring met het boeken van een artiest, lees dan zeker het boekje dat ik voor u geschreven heb: "7 fouten die u NIET wilt maken als u artiesten boekt".

Neem daarna contact met mij op. Graag sta ik u persoonlijk te woord op 06 - 50 593 805. U krijgt dan een betere indruk van wie ik ben en wat ik voor u kan betekenen.

Kan ik u niet helpen, dan zeg ik dat eerlijk. Voor zover mogelijk geef ik dan namen van collega's door waarvan ik zeker weet dat die u wel kunnen helpen.

 

Leuke vraag. Daar kan ik niet makkelijk antwoord op geven. Een paar manieren waarop ik steeds nieuws dingen bedenk:

Muziek: Ik luister heel veel naar instrumentale muziek. Vaak krijg ik bij een bepaald nummer ineens een idee en dan werk ik die act verder uit.

Globaal concept: Soms neem ik een thema en bouw ik daar stap voor stap een voorstelling omheen. Zoals 'Valsspelen'.

Interessant voorwerp: Ik verzamel dingen die ik interessant vind. Soms krijg ik daardoor een idee voor een act. Lang niet altijd wordt dat een goede act, soms wel. Dat ga ik dan verder uitwerken en uittesten op publiek.

Maatwerk: In dit geval vormt de wens van de klant het uitgangspunt. Een bepaald thema of boodschap moet worden uitgewerkt. Dat kost een paar brainstormsessies. Vervolgens ga ik dingen uittesten en bouw ik een act op.